Όλα τα σχετικά με την εκμάθηση της αλλαγής των ταχυτήτων.
(Βασική Ρύθμιση ή Adaptation ή Quick Learn)
Τα πιο σύγχρονα κιβώτια ταχυτήτων χρησιμοποιούν ένα σύστημα ελέγχου κατά τη διάρκεια του ανεβάσματος και κατεβάσματος των ταχυτήτων για να αντισταθμιστεί η κανονική φθορά των εξαρτημάτων του κιβωτίου ταχυτήτων. Ρυθμίζοντας τις πιέσεις, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου μπορεί να διατηρεί σε αποδεκτούς χρόνους τις σωστές αλλαγές της μετάδοσης. Αυτή η διαδικασία είναι γνωστή ως « προσαρμοστική μάθηση » ή « βασική ρύθμιση» ή « αρχικοποίηση ».
Πώς λειτουργεί
Προκειμένου η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου κιβωτίου ταχυτήτων (TCM) να εκτελέσει μια «προσαρμογή αλλαγής ταχυτήτων», πρέπει πρώτα να προσδιορίσει εάν μια ανοδική αλλαγή είναι αποδεκτή . Για παράδειγμα, ανεβάσματα που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της λειτουργείας του A/C , ή ακραίες αλλαγές στο γκάζι που μπορεί να προκαλέσουν τη ολίσθηση των δίσκων κατά την αλλαγή της ταχύτητας, τότε η μονάδα TCM ανεβάζει την πίεση. Όταν ξεκινά μια ανοδική αλλαγή, μια σειρά από απρόβλεπτα, όπως η θέση του γκαζιού, η σχέση μετάδοσης ,η θερμοκρασία και η ταχύτητα του οχήματος ελέγχονται για να καθοριστεί εάν ισχύει ο πραγματικός χρόνος αλλαγής σε σύγκριση με έναν βαθμονομημένο προ ρυθμισμένο επιθυμητό χρόνο διάρκειας της αλλαγής. Εάν πληρούνται όλα τα προβλεπόμενα, καθ' όλη τη διάρκεια της αλλαγής, τότε η αλλαγή θεωρείται έγκυρη και γίνεται η αλλαγή. Εάν όχι προσαρμόζεται αναλόγως η πίεση ώστε η αλλαγή να γίνει στον επιθυμητό χρόνο . Δηλαδή η μονάδα TCM συγκρίνει τον πραγματικό χρόνο αλλαγής με τον επιθυμητό χρόνο , και υπολογίζει τη διαφορά μεταξύ τους διορθώνοντας τον. Αυτή η διόρθωση επιτυγχάνετε ανεβάζοντας η κατεβάζοντας την ένταση (mA) του ρεύματος στην ηλεκτροβαλβίδα πίεσης EPC. Αυτές οι ρυθμίσεις αποθηκεύονται στη μονάδα TCM και η επόμενες αλλαγές γίνεται ποιο σωστά. Εάν η φθορά του κιβωτίου είναι μεγάλη και η μονάδα TCM έχει εξαντλήσει όλα τα περιθώρια ρύθμισης , της τότε ανάβει η ενδεικτική λυχνία βλάβης και αποθηκεύετε ένας κωδικός που δείχνει σε ποια ταχύτητα διαγνώστηκε η βλάβη .
Παρακαλώ να έχετε υπόψη σας...
Μετά την αλλαγή των εσωτερικών εξαρτημάτων, την ανακατασκευή του κιβωτίου ταχυτήτων ,την αλλαγή ή επισκευή του βαλβιδοφόρου , ακόμα και με την αλλαγή της μπαταρίας , πρέπει να μηδενίζετε τη διαδικασία προσαρμοστικής μάθησης. Αυτή η διαδικασία γίνεται με ένα Διαγνωστικό κατάλληλο για τον τύπο του αυτοκινήτου που έχετε. Πολλά διαγνωστικά ΔΕΝ μπορούν να το επιτύχουν καθόλου η μόνο εν μέρει, όσο ακριβά και να είναι , διότι δεν διαθέτουν το κατάλληλο λογισμικό.
Για να γίνει σωστά η διαδικασία προσαρμοστικής μάθησης πρέπει :
- Να μην υπάρχει καμία βλάβη οπουδήποτε στο αυτοκίνητο.
- Να είναι κλειστά όλα βοηθητικά συστήματα.
- Να έχει θερμοκρασία περίπου 85-90ΟC, ή αν ορίζει διαφορετικά ο κατασκευαστής του οχήματος π.χ. στους 30-40 Κελσίου.
- Να έχει κλείσει το βεντιλατέρ.
- Να έχει σωστή στάθμη το λάδι ( ATF) του κιβωτίου.
- Να είναι δεμένο το χειρόφρενο.
- Η μπαταρία να είναι πλήρως φορτισμένη και σε άριστη κατάσταση.
Εάν δεν τηρηθούν οι ανωτέρω διαδικασίες η προσαρμοστική μάθηση δεν θα γίνει και οι ταχύτητες δεν θα αλλάζουν σωστά.
Αφού γίνει η διαδικασία προσαρμοστικής μάθησης, πρέπει να οδηγήσετε το αυτοκίνητο για 10-20 λεπτά ή έως και 50 χλμ. σε ορισμένα περιστάσεις , επιτρέποντας στο κιβώτιο να ανεβάσει και να κατεβάσει όλες τις ταχύτητες και περιοδικά να σταματάτε πλήρως και να ξεκινάτε πάλι. Με την επιστροφή αφήστε να μείνει ο κινητήρας σε λειτουργεία ρελαντί για 10 λεπτά στο Ν ή Ρ ούτως ώστε να αποθηκευτούν οι νέες ρυθμίσεις . Μετά η ποιότητα αλλαγής ταχυτήτων μπορεί να είναι διαφορετική από ό,τι είχατε πριν, αλλά μετά από μερικά χιλιόμετρα και αρκετές αλλαγές θα παρατηρήσετε ότι θα γίνονται όλο και καλύτερες καθώς θα προσαρμόζονται στον τρόπο που εσείς οδηγείται .
Κωνσταντίνος Γεωρ. Αστέρος
Εάν έχετε κάποια ερώτηση τηλεφωνήστε
ή στείλτε μήνυμα με θέμα: "Ερώτηση"
στην ηλεκτρονική διεύθυνση: asteros@otenet.gr
|