Ποια είναι τα συμπτώματα υπερθέρμανσης και χαμηλής στάθμης λαδιού του κιβωτίου και τι πρέπει να προσέχετε.
Το λάδι (ATF) του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων έχει τρείς κύριους σκοπούς:
Πρώτον
Είναι η ψυχή που επιτρέπει σε ένα κιβώτιο ταχυτήτων να μεταφέρει ισχύ από τον κινητήρα στο δρόμο. Ο μετατροπέας ροπής χρησιμοποιεί λάδι ATF για να σχηματίσει ένα υδραυλικό κύκλωμα προκειμένου να μεταφέρει τη δύναμη περιστροφής από τον κινητήρα στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Δεύτερον
Σκοπός του λαδιού ATF είναι να λιπαίνει και να ψύχει τη μετάδοση απορροφώντας τη θερμότητα που δημιουργείται από όλα τα κινούμενα μέρη του και αποβάλλοντάς τη στη συνέχεια μέσω του ψυγείου.
Τρίτον
Ένας ακόμα σκοπός του λαδιού ATF είναι να δημιούργει τις κατάλληλες πιέσεις ώστε να εμπλέκονται οι δίσκοι, οι ταινιοπέδες και οι υδραυλικές και ηλεκτρικές βαλβίδες για την κίνηση του οχήματος.
Εάν εμφανιστεί διαρροή ή ένα ελαττωματικό εξάρτημα, που θα κάνει το κιβώτιο ταχυτήτων να χάσει λάδι ATF ή να δυσλειτουργεί, και συνεχίσετε να οδηγείτε με χαμηλή στάθμη λαδιού, τότε μαζί με το πρόβλημα αυτό μπορεί να εμφανιστούν ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα συμπτώματα:
1) Θα καταλάβετε ότι το κιβώτιο ταχυτήτων σας γλιστράει (πατινάρει)
Όταν κάνει την αλλαγή ταχύτητας με αυξημένες στροφές στον κινητήρα, αλλά και χωρίς να αυξάνει χιλιόμετρα και στη συνέχεια φαίνεται πως βγαίνει από αυτήν την ταχύτητα. Άλλα συμπτώματα περιλαμβάνουν απότομες εναλλαγές προς τα πάνω η κάτω, ασυνήθιστα υψηλές στροφές πριν από μια αλλαγή και θόρυβο ή τρέμουλο που προέρχεται από τη μετάδοση.
Αυτά τα προβλήματα μπορεί να υποδεικνύουν ότι το κιβώτιό σας έχει χαμηλή στάθμη λαδιού ATF (που μπορεί να προκαλέσει και υπερθέρμανση) και ότι το υλικό τριβής στους δίσκους και τις ταινίες του κιβωτίου ταχυτήτων δεν είναι πλέον σε θέση να τους εμπλέξει με την απαιτούμενη πίεση. Αυτό είναι ένα κακό σημάδι γιατί είναι πολύ πιθανό να έχει ήδη συμβεί υπερβολική φθορά η ζημιά.
2) Παρουσιάζει καθυστερημένη εμπλοκή ταχυτήτων
Η χαμηλή στάθμη λαδιού ATF μπορεί να προκαλέσει αισθητά μεγαλύτερη καθυστέρηση όταν επιλέγετε Drive ή Reverse, επειδή δεν υπάρχει επαρκής ποσότητα για να δημιουργηθεί η σωστή πίεση λαδιού για να εμπλέξει αμέσως την ταχύτητα. Μπορεί να χρειαστούν 5-10 δευτερόλεπτα πάνω από τον κανονικό χρόνο για να εμπλακεί σωστά η επιλεγμένη ταχύτητα, αφήνοντάς σας άφθονο χρόνο για να σκεφτείτε το γεγονός ότι δεν έχετε ελέγξει το λάδι ATF κιβωτίου ταχυτήτων σας τελευταία.
3) Έχει σκληρές ή ακανόνιστες αλλαγές
Ένα άλλο σημάδι είναι όταν το όχημά σας αρχίζει να αλλάζει ακανόνιστα (οι αλλαγές έρχονται αργότερα ή νωρίτερα από το κανονικό) ή όταν γλιστράει και μετά χτυπάει την ταχύτητα. Ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων βασίζεται στην υδραυλική πίεση για την αλλαγή των ταχυτήτων και η έλλειψη ATF μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο τόσο στον σωστό χρόνο αλλαγής όσο και στην ομαλότητα.
4) Το κιβώτιο δεν εμπλέκει ταχύτητα
Εάν δεν υπάρχει καθόλου λάδι ATF σε ένα κιβώτιο, απλά δεν θα λειτουργήσει. Χωρίς Drive, χωρίς όπισθεν, τίποτα. Η αναπλήρωση του κιβωτίου ταχυτήτων με τον σωστό τύπο ATF μπορεί να το επαναφέρει στη ζωή σε ορισμένες περιπτώσεις, αλλά θα πρέπει ακόμα να ψάξετε το πώς έφτασε τόσο χαμηλά το λάδι.
5) Υπερθέρμανση του κιβωτίου
Δεδομένου ότι το λάδι ATF είναι υπεύθυνο εκτός από την λίπανση και για την ψύξη του κιβωτίου ταχυτήτων, η έλλειψη αρκετής ποσότητας μπορεί να προκαλέσει υπερθέρμανση πάρα πολύ γρήγορα. Τα σημάδια υπερθέρμανσης του κιβωτίου ταχυτήτων περιλαμβάνουν καθυστερημένες ή ακανόνιστες αλλαγές, γλίστρημα μεταξύ ταχυτήτων, απώλεια ισχύος, καπνό ή μυρωδιά καμένου. Εάν συμβεί αυτό, σταματήστε το αυτοκίνητο αμέσως και αφήστε το κιβώτιο ταχυτήτων να κρυώσει. Να ξέρετε ότι συνεχόμενες θερμοκρασίες άνω των 100 -115 Co βαθμών μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές εσωτερικές βλάβες, επομένως δεν θέλετε πραγματικά να συνεχίσετε να οδηγείτε. Να ξέρετε πάντα ότι η συνεχής υπερθέρμανση ισούται με σίγουρη καταστροφή για το κιβώτιο σας.
Έλεγχος του υγρού κιβωτίου ταχυτήτων σας
Τα προβλήματα που αναφέρονται παραπάνω μπορεί να οδηγήσουν σε ορισμένες πολύ δαπανηρές επισκευές εάν δεν ληφθεί μέριμνα. Για να το αποφύγετε αυτό, αρχίστε να ελέγχετε τα λάδια (ATF) σε τακτική βάση. Εάν κάνετε πολλά χιλιόμετρα με το όχημά σας , το φορτώνετε ή ρυμουλκείτε βαριά φορτία, τότε θα πρέπει να ελέγχετε το ATF σας συχνά και να το αλλάζετε κάθε 30 – 40.000 χιλ. χιλιόμετρα , ανάλογα την χρήση. Η μη αλλαγή λαδιού αφαιρεί ζωή από το κιβώτιο σας.
Προσοχή !!!!!!!!!!
Να αφήνετε πάντα τον κινητήρα σε λειτουργία στο Ρ όταν ελέγχετε το λάδι ATF.
Συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου σας για να προσδιορίσετε τον σωστό τύπο λαδιού ATF για το όχημά σας και τον κατάλληλο τρόπο που το συμπληρώνετε. Εάν δεν έχει δείκτη πρέπει να το ελέγξει το συνεργείο (Πολλά κιβώτια ελέγχονται με ειδική διαδικασία).
Στην ενότητα Τεχνικά Θέματα υπάρχουν οδηγίες για έλεγχο στάθμης πολλών κιβωτίων
Ο θάνατος ενός κιβωτίου προέρχεται κατά 30% από έλλειψη ή μη αλλαγή λαδιού ATF , κατά 30% από υπερθέρμανση αποτέλεσμα της έλλειψης ή μη αλλαγής φίλτρου και λαδιού ATF και 40% από χιλιόμετρα χρήσης ή και συνδυασμός των ανωτέρω.
Εδώ βλέπουμε δίσκους καμένους που έχει καεί τελείως το υλικό τριβής , αυτοί με τα εσωτερικά δόντια και τους αντίστοιχους μεταλλικούς με τα λίγα εξωτερικά δόντια με μαύρα σημάδια υπερθέρμανσης.
Προσοχή!
Προϋπόθεση όλων είναι, ότι ΌΛΑ τα επιμέρους ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά συστήματα σε όλο το αυτοκίνητο λειτουργούν άψογα!
Εάν κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα επιμείνει αφού συμπληρώσετε το λάδι ATF, έχετε κάνει σωστό διαγνωστικό έλεγχο και δεν υπάρχει άλλη βλάβη σε κανένα άλλο σύστημα του αυτοκινήτου, τότε είναι πολύ πιθανό ότι το κιβώτιο ταχυτήτων σας θα χρειαστεί γενική επισκευή ή αντικατάσταση.
Δείτε παρακάτω τι συμβαίνει κατά προσέγγιση όταν διάφορες θερμοκρασίες αναπτύσσονται στο κιβώτιο (Οι τιμές είναι σε κλίμακα βαθμών Κελσίου )
80 – 90 Το κιβώτιο λειτουργεί ομαλά χωρίς κανένα πρόβλημα αφού έχει τοποθετηθεί βοηθητικό ψυγείο και μπορεί το αυτοκίνητο να τραβήξει τρέιλερ η τροχόσπιτο με συνετή οδήγηση .
90 – 100 Το κιβώτιο λειτουργεί ομαλά χωρίς κανένα πρόβλημα.
100 – 125 Διάφορα παράξενα συμβαίνουν. Μικρά πατιναρίσματα, απότομες αλλαγές, δεν αλλάζει την τελευταία ταχύτητα. Πιθανόν να ανάψουν για λίγο και να σβήσουν το check engine ή Transmission Fault ή ένα γρανάζι κίτρινο θερμοκρασίας.
125 – 140 Το κιβώτιο δυσλειτουργεί, μυρίζει και τα εξαρτήματα ψήνονται, τα λάστιχα καίγονται, σκληραίνουν, και παράγονται πολλά ρινίσματα ( γρέζια ). Έχει ξεκινήσει επίσης η αποδόμηση της χημικής σύνθεσης του λαδιού. Το check engine ή Transmission Fault ή ένα γρανάζι κίτρινο θερμοκρασίας έχει ανάψει προ πολλού.
140 – 160 Το όχημα συνήθως ακινητοποιείται τελείως. Στα εξαρτήματα του κιβωτίου δημιουργούνται μη αναστρέψιμες βλάβες και η χημική σύσταση του λαδιού έχει αποδομηθεί.
Κωνσταντίνος Γεωρ. Αστέρος
Εάν έχετε κάποια ερώτηση τηλεφωνήστε
ή στείλτε μήνυμα με θέμα: "Ερώτηση"
στην ηλεκτρονική διεύθυνση: asteros@otenet.gr
|