Διαδικασία εκμάθησης για κιβώτια
GM AF33-5 - Aisin Warner AW55-50SN-SC
Όπως και πολλά αλλά κιβώτια έχει ένα εξελιγμένο πρόγραμμα λογισμικού διαχείρισης της διαδικασίας αλλαγής ταχύτητας . Το πρόγραμμα είναι σε θέση να αντιληφθεί τις συνθήκες και τις συνήθειες του οδηγού και να προσαρμόσει τις αλλαγές των ταχυτήτων κατάλληλα επιτυγχάνοντας την μέγιστη οικονομία και την καλύτερη απόδοση του κιβώτιου με τον κινητήρα. Για τον λόγο αυτό κάθε φορά που χρειάζεται να γίνουν οι πιο κάτω εργασίες πρέπει να ακολουθείται η διαδικασία εκμάθησης που αναφέρει ο κάθε κατασκευαστής.
- Αλλαγή μονάδας ηλεκτρονικού εγκεφάλου
- Αναβάθμιση μονάδας ηλεκτρονικού εγκεφάλου
- Αλλαγή η επισκευή υδραυλικού βαλβιδοφόρου
- Επισκευή του κιβώτιου
- Αντικατάσταση κιβωτίου
- Αλλαγή μπαταρίας η εξαγωγή πόλου.
Για να ξεκινήσει η διαδικασία βεβαιωθείτε ότι έχει γίνει και η τελευταία αναβάθμιση της ηλεκτρονικής μονάδας του κιβωτίου (TCM), κατόπιν με την βοήθεια του διαγνωστικού σβήνετε τις παλιές ρυθμίσεις η βγάζετε τον πόλο της μπαταρίας αν δεν υπάρχει διαγνωστικό. Βεβαιωθείτε ότι το κιβώτιο είναι ζεστό 80 - 90οC .
Εάν έχετε διαγνωστικό συμβατό με το αυτοκίνητο που επισκευάζετε η παρακάτω διαδικασία γίνεται μέσω των ρυθμίσεων του διαγνωστικού.
Μετά από μέσω διαγνωστικού η χειροκίνητης εκμάθησης χρειάζεται δοκιμή στο δρόμο τουλάχιστον 10 χιλιομ. Και αφού σταθμεύσετε να μείνει σε λειτουργεία ο κινητήρας για 10 λεπτά ώστε να αποθηκευτούν οι νέες ρυθμίσεις.
Χειροκίνητη διαδικασία
Διαδικασία εκμάθησης παρκαρίσματος ( Garage shifts )
Με τον κινητήρα σε λειτουργία δέστε το χειρόφρενο και πατήστε το φρένο . Βάλτε το χειριστήριο από το Νεκρό ( Ν ) στην όπισθεν ( R ) για 5 δευτερόλεπτα και κατόπιν πάλι στο Νεκρό ( Ν ) για 5 δευτερόλεπτα .Επαναλάβετε την διαδικασία αυτή τουλάχιστον πέντε ( 5 ) φορές .
Ακριβώς την ίδια διαδικασία ακολουθούμε για την εκμάθηση του Ντράϊβ ( D ). Μόνο τώρα βάζουμε το χειριστήριο από την θέση Νεκρό ( Ν ) στο Ντράϊβ ( D ) για 5 δευτερόλεπτα και κατόπιν πάλι στο Νεκρό ( Ν ) για 5 δευτερόλεπτα . Επαναλαμβάνουμε και αυτή την διαδικασία τουλάχιστον πέντε ( 5 ) φορές .
Διαδικασία εκμάθησης αλλαγής ταχυτήτων ( Shift adapts )
Βεβαιωθείτε ότι το κιβώτιο είναι ζεστό 80- 90οC .
Οδηγήστε το όχημα στο Ντράϊβ μέχρι να μπει η 4η ταχύτητα πατώντας το πετάλι του γκαζιού ελαφρά ( 15 με 20% ) επιτυγχάνοντας ταχύτητα πάνω από 50 χιλμ .
Αφήστε το γκάζι και επιβραδύνετε μέχρι να σταματήσετε σιγά σιγά . Η διαδικασία σταματήματος πρέπει να διαρκέσει το λιγότερο 15 δευτερόλεπτα .
Η ανωτέρω διαδικασία πρέπει να επαναληφθεί πέντε ( 5 )φορές .
Οδηγήστε το όχημα στο Ντράϊβ μέχρι να μπει η 5η ταχύτητα πατώντας το πετάλι του γκαζιού μέτρια ( 50 με 55% ) επιτυγχάνοντας ταχύτητα πάνω από 60 χιλμ . Αφήστε το γκάζι και επιβραδύνετε μέχρι να σταματήσετε σιγά σιγά . Η διαδικασία σταματήματος πρέπει να διαρκέσει το λιγότερο 15 δευτερόλεπτα . Και αυτή η διαδικασία πρέπει να επαναληφθεί πέντε φορές .
Οδηγήστε το όχημα στο Ντράϊβ 4 ( D4 ) με ταχύτητα λίγο πάνω από 25 χιλμ. Το κιβώτιο θα έχει αλλάξει σε δευτέρα ταχύτητα , τότε βάζουμε το χειριστήριο από την θέση Ντραίβ 4( D4 ) στην θέση Αργό 2 ( L 2 ) καθώς επιβραδύνουμε το όχημα μέχρι να σταματήσει. Αυτή η διαδικασία πρέπει να επαναληφθεί δέκα ( 10 ) φορές .
Μετά το τέλος της διαδικασίας μην σβήσετε τον κινητήρα για διάστημα 10 λεπτών ούτως ώστε να αποθηκευτούν οι νέες ρυθμίσεις.
Μερικά κιβώτια έχουν ορισμένους ειδικούς τρόπους λειτουργίας όπως
Λειτουργία ανάβασης ( Uphill mode ) *
Η λειτουργία ανάβασης ρυθμίζει τις αλλαγές των ταχυτήτων και επιλέγει την σωστή ταχύτητα για να ανέβει το όχημα την ανωφέρεια χωρίς να χρειάζεται ο οδηγός να πατά πολύ η λίγο γκάζι , μόνο να το κρατά σταθερό.
Λειτουργία κατάβασης ( Downhill mode ) *
Η λειτουργία κατάβασης είναι το αντίθετο της ανάβασης . Το κιβώτιο ανεβάζει η κατεβάζει ταχύτητα έχοντας ο οδηγός το γκάζι σταθερό. Αυτό το πρόγραμμα έχει καταργηθεί από πολλούς κατασκευαστές από την 01 - 06 - 2005. Έχει αντικατασταθεί από το νέο σύστημα που αποκαλείτε G Sensor που ελέγχει εάν το όχημα είναι παράλληλο με το έδαφος και αναλόγως επεμβαίνει.
Λειτουργία υψηλού ψύχους ( Cold weather mode )
Αυτή η λειτουργία ρυθμίζετε από την θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού του ψυγείου .Αλλάζει τον ρυθμό και την διάρκεια της αλλαγής των ταχυτήτων καθώς και το κλείδωμα του υδραυλικού συμπλέκτη ( Lock up ) επιτυγχάνοντας γρηγορότερη άνοδο της θερμοκρασίας του κιβώτιου. Σε αρκετά χαμηλές θερμοκρασίες είναι αισθητή αυτή η αλλαγή ταχυτήτων.
* Λειτουργία υψηλού υψομέτρου. ( High altitude mode )
Η λειτουργία αυτή βοηθά τον κινητήρα να αποδώσει καλύτερα όταν ανεβαίνουμε σε υψόμετρο αντισταθμίζοντας την απώλεια του κινητήρα λόγω έλλειψης οξυγόνου. Και σε αυτή την περίπτωση η αλλαγή ταχυτήτων είναι αισθητή.
* Λειτουργία ανάγκης ( Emergency Mode ή Limp Mode )
Η λειτουργία αυτή ελέγχεται από την ηλεκτρονική μονάδα .Κάθε φορά που διαπιστώνετε μια βλάβη στο κιβώτιο , διακόπτει το ρεύμα ( τάση ) στις ηλεκτροβαλβίδες , το κιβώτιο μπαίνει στο πρόγραμμα ασφαλείας έχοντας μόνο 5η ταχύτητα σε όλες τις θέσεις του χειριστηρίου και όπισθεν
* Τα δύο ανωτέρω συστήματα έχουν αντικατασταθεί από το νέο σύστημα που αποκαλείτε G Sensor και ελέγχει εάν το όχημα είναι παράλληλο με το έδαφος, την δύναμη της επιτάχυνσης ή επιβράδυνσης και αναλόγως επεμβαίνει στον κινητήρα ή στο κιβώτιο.
Κωνσταντίνος Γεωρ. Αστέρος
Εάν έχετε κάποια ερώτηση τηλεφωνήστε
ή στείλτε μήνυμα με θέμα: "Ερώτηση"
στην ηλεκτρονική διεύθυνση: asteros@otenet.gr
|